آسانسور ها از ابتدایی ترین وسیله های دست ساز بشر می باشند و تاریخچه آن به زمانی بر می گردد که انسان به فکر این افتاد که وسیله ای بسازد که بتواند از درون چاه آب بالا بکشد و سنگ چرخ را که یک نوع بالابر ساده به شمار می آمد را اختراع کرد.

سازندگان و معماران بناها از زمان های خیلی دور شاید صد ها سال پیش قادر بودند بنا های بزرگ و با عظمت درست کنند ولی یکی از عوامل مهم بازدارنده ی این مهم ، پله بود .

مخترع آسانسور چه کسی بود ؟

با گسترش ساختمان ها نیاز به نوع دیگری از آسانسور ها که به آن ها بالابر نیز گفته می شود افزایش یافت تا در تسریع کار ها و سرعت دادن به ساخت و ساز نیاز بشر را فراهم کند.

و اما بالابر ها هم تاریخچه دور و درازی دارند و می توان از آن ها به عنوان اولین ماشین های دست ساز بشر یاد کرد . در مصر باستان نیز برای این که اهرام ساخته شود از بالابر استفاده می شد . اولین بالابر ها توسط ارشمیدس ساخته شد که آن بالابرها نفرات را تا ارتفاع محدودی حمل می کردند.

مخترع آسانسور که بود ؟(قسمت اول)

آسانسور اولیه

آسانسور وسیله حمل و نقل عمودی می باشد و اولین آسانسور توسط اتوود دانشمند و ریاضی دان بزرگ اختراع شد و می توان گفت که اتوود پایه گذار آسانسور و طراح آن بود.

اتوود ماشین اتوود را اختراع کرد که از دو وزنه تشکیل شده بود که با یک نخ به هم مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند.

بنابراین اتوود توانست طرح ابتدایی برای یک آسانسور را ارائه داد و سپس اولین آسانسوری که به شکل امروزی اختراع شد توسط دانشمند بزرگ آمریکایی به نام اوتیس بود.

تاریخچه اختراع آسانسور

پس از آن با پیشرفت علم و صنعت روز به روز آسانسور ها نیز پیشرفت کردند و تنوع آن زیاد شده و در طرح ها و انواع مختلف تولید شدند.

 

آسانسورها چگونه کار میکنند

خب بریم سراغ بحث اصلی ما ” آسانسورها چگونه کار میکنند ” :همه ما در طول روز بارها و بارها از آسانسور استفاده میکنیم اما تا بحال شده است که درباره نحوه کار کردن آسانسورها فکر کنید .آسانسور در سال 1800 تولید فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند مرتبه ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند.

اما اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند. آسانسورهای مدرنی ساخته شد تا مردم بتوانند براحتی و با ایمنی زیاد به بالاترین طبقات آسمانخراشها بروند.

امروزه شهرهائی مثل نیویورک کاملا” به آسانسورها وابسته اند. دراین بخش ما با نحوه حرکت و سیستم های کنترلی آسانسورها آشنا خواهیم شد و ایمنی آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با چگونگی کار آسانسورها بیشتر آشنا شوید

نحوه کار آسانسور ساده است. آسانسور از کابینی که به یک سیستم بالابر متصل شده و کابلی که به یک جعبه متصل است، تشکیل شده است.

البته پیچیدگی آسانسورهای مدرن از اینها بیشتر است. آسانسورهای جدید به سیستم مکانیکی پیشرفته ای نیاز دارند تا وزن کابین و مسافران را تحمل کنند و ایمنی جان آنها را تضمین کند.

آسانسور امروزه به یکی از ملزومات زندگی شهری تبدیل شده است

امروزه دو نوع آسانسور کاربرد بیشتری دارند:آسانسورهای هیدرولیک و آسانسورهای طنابی