اگر آسانسور را به‌عنوان یک پلت فرم حساب کنید که می‌تواند به سمت بالا و پایین حرکت و امکان جابجایی افراد و یا بار را داشته باشد ، اولین آسانسور شناخته‌شده در روم باستان است که به 336 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که غالبا به وسیله دست و کمک از حیوانات و یا افراد انجام می شد .(الماس کویر)

ولی اولین آسانسور به عنوان وسیله ای که برای مسافر اختصاص داده شد اولین بار در قرن ۱۸ و توسط لویی ۱۶ در سال ۱۷۴۳ استفاده شد که به آن صندلی پرواز می‌گفتند .
اما در سال ۱۸۰۰ میلادی تکنولوژی آسانسور شروع به پیشرفت کرد تا این که در سال ۱۸۲۳ ، دو معمار انگلیسی اتاقکی ساختند که با کمک قدرت بخار جابجا می شد اما زیاد قابل اعتماد نبود . تا اینکه مردی به نام الیشا اوتیس بنیان گذار اولین شرکت ساخت آسانسور با یک طراحی ایمن که همین آسانسورهای کابلی و کششی است و با طراحی ترمز برای ایمنی این آسانسور های قدم به این عرصه نهاد .
او برای اولین بار این سیستم را در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه جهانی نیویورک به نمایش گذاشت .اولین آسانسور در جهان در تاریخ ۱۸۷۴ در ساختمانی در نیویورک توسط شرکت اوتیس ساخته و نصب گردید .
بعدها در سال ۱۸۸۷ توسط الکساندر مایلز آسانسور الکترونیکی اختراع شد هرچند که سال ها قبل یک مخترع آلمانی به نام فومن زیمنس در تاریخ ۱۸۸۰ ساخته شده بود .
پس از این سالیان زیاد هم چنان آسانسورها با پیشرفت های چشم گیر این صنعت هنوز ازهمان تکنولوژی اوتیس یعنی به وسیله سیم بکسل کار می کند.

اولین آسانسور ها به شکل امروزی

اولین آسانسور ها به شکل امروزی

اولین آسانسور هیدرولیکی در سال 1870 در نیویورک کار کرد.

اولین آسانسور هیدرولیکی در سال 1889 در ساختمان DEMAREST در نیویورک راه اندازی شد.

اولین آسانسور هیدرولیکی با دکمه های فشار و بدون راننده در سال 1894 راه اندازی شدند.

اولین پله برقی در سال 1900 در نمایشگاه جهانی پاریس رو نمایی شد.

و اما اولین آسانسور با شفت کشش مشابه آسانسور های امروزی در سال 1903 راه اندازی شد.

در طول سالها آسانسورها و بالابرها تنها در چندین مورد استفاده قرار می گرفتند. در حالی که امروزه ما از آسانسور ها برای ایجاد راحتی در بسیاری از کار ها استفاده میشود.

امروزه از آسانسورها در مکان های صنعتی برای حمل اشیاء بزرگ و یا مواد به طبقه های بالاتر استفاده می شود. علاوه بر این، آسانسورها در تنظیمات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین اسانسور های دامب ویترز( (dumbwaiters در ساختمان ها قرار گرفته اند تا اقلام کوچکتر را بدون نیاز به حرکت فیزیکی از پله ها به طبقه بالا حمل کنند.

همچنین در سال های اخیر، آسانسورهای پله ای ساخته شده اند به گونه ای که افراد می توانند بر روی صندلی مخصوص بنشیند و از پله ها بالا بروند.

اسانسور ها و بالابر ها تأثیر قابل توجهی بر استفاده شخصی و صنعتی داشته اند.

 

kavirlift