اجزاي اصلي تشكيل دهنده آسانسور

1) سيستم محركه MACHINE:

  یکی از اجزاي اصلي تشكيل دهنده آسانسور که عامل اصلي حركت در آسانسور مي باشد موتور آن است. موتورها به صورت گیربکس دار و بدون گیربکس موجود می باشند. شرکت ایرانیان صعود صنعت، الکتروموتورهای خود را از بهترین سازندگان الکتروموتور تامین می کند. الکتروموتورهای مورد استفاده این شرکت، عموما ساخت کشورهای اروپایی و شرکت های ALBERTO SASSI ایتالیا، SICOR – ELECOMP ایتالیا، MONTANARI ایتالیا، SHINDLER آلمان می باشد.

موتور گيربكس دار موتور بدون گيربكس موتور R&P

2) كابين CAR: 

قسمتي از آسانسور است كه داراي درب كاملا ايمن بوده و مسافران يا بار داخل آن قرار مي گيرد و كنترل حركت از داخل براي افراد امكان پذير مي باشد.

تزئينات داخل كابين با توجه به نوع كاربري آسانسور متفاوت بوده و ممكن است از نوع ورق رنگ شده كوره اي، روكش فورميكا، روكش استيل و با از جنس شيشه كه اين نوع كابين اصطلاحا شيشه اي (پانوراميك) ناميده مي شود، انتخاب گردد. شرکت ایرانیان صعود صنعت، کابین های آسانسور را با رعایت تمامی استانداردها و موارد ایمنی، متناسب با کاربرد و مشخصات آن، مطابق با درخواست مشتری ارائه می دهد.

3) تابلو فرمان CONTROL PANEL:

از دیگر اجزاي اصلي تشكيل دهنده آسانسور میتوان به قسمتی كه در موتورخانه آسانسور جاي داشته و وظيفه آن كنترل كامل آسانسور مي باشد اشاره کرد كه نقش بسزايي را در ارتباط بين اجزا تشكيل دهنده يك آسانسور به عهده دارد.

 

تابلو فرمانها به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

– میکروپروسسور که در آسانسورهای دو سرعته مورد استفاده قرار می گیرد.

– میکروپروسسور  یه همراه درایو کنتذل vvvf که در آسانسورهای یک سرعته مورد استقاده قرار دمی گیرد.

از مزایای این درایو کاهش مصرف انرژی تا 50 درصد، کاهش استهلاک موتور گیربکس و جلوگیری از شوک ناشی از استارت و استاپ آسانسور می باشد. ضمنا حرکت در این نوع آسانسورها به واسطه بکارگیری درایو به نرمی انجام می گیرد.

شرکت ایرانیان صعود صنعت، تابلو فرمان های مورد نیاز خود را با توجه به محیط کاربرد آسانسور از نظر درجه حرارت، رطوبت، گرد و خاک و …، با درجه حفاطت (IP) متناسب با محیط، از تامین کنندگان معتبر تهیه می نماید.

4) ريلهاي راهنما GUIDE RAIL:

ریل راهنما

ريل وسيله اي است از جنس سخت (صلب) كه نقش هدايت كابين و وزنه تعادل را در آسانسور دارا مي باشد و متعلقات و اتصالات آن مي بايست تحمل نيروهاي ناشي از عملكرد ترمز ايمني (پاراشوت) و همچنين انحنا و پيچشهاي ناشي از بار نامتعادل داخل كابين را دارا باشد.

5) سيم بكسل WIRE ROPE:

به مجموعه چندين رشته كلاف تافته شده از تارهاي نازك فولادي بدور هم سيم بكسل گفته مي شود. انتقال نيروي موتور گيربكس به كابين به منظور جابجايي آن بين طبقات بر عهده سيم بكسل است.

6) تراول كابل TRAVELING CABLE:

انتقال دستور عملكرد آسانسور را بين اجزا آن برعهده دارد.

7) درب طبقات LANDING DOOR:

با توجه به نوع آسانسور، موقعيت و فضاي چاه آسانسور، متفاوت بوده و ممكن است از نوع نيمه اتوماتيك(لولايي) و يا فول اتوماتيك انتخاب گردد.

قابل ذكر است انتخاب اندازه مفيد درب با توجه به نوع كاربري و فضاي موجود متغير مي باشد. شرکت ایرانیان صعود صنعت، دربهای آسانسور را با رعایت استانداردهای لازم، با توجه به سلیقه و نیاز مشتریان ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: آسانسور های هیدرولیکی

تلسكوپي سانترال لولايي در لولايي  تمام  شيشه اي

8)درب كابين CAR DOOR:

استفاده از اين درب باتوجه به نوع كاربري آسانسور تعيين مي گردد و معمولا به صورت اتوماتيك مي باشد.

9) شاسي هاي احضار OPERATING PANEL:

 اين شاسي ها وظيفه فرمان دهي آسانسور جهت حركت كابين را با توجه به انتخاب موقعيت طبقه مورد نظر عهده دار است كه در داخل كابين و همچنين در طبقات (كنار در طبقات) مورد استفاده قرار مي گيرد.

شاسی احضار داخل کابین شاسی احضار طبقات