سال 2017 سال پرخبری برای صنعت آسانسور سازی بوده است. ما شاهد پیشرفت واختراعات جدیدی در صنعت آسانسور سازی بوده ایم. از آسانسورهای هوشمند و آسانسورهای سبز(دوستدارمحیط زیست) گرفته تا آسانسورهای اینترنتی. دراینجا به برخی از این تکنولوژیهای برترکه درآسانسورسازی درسال گذشته رخ داده است می پردازیم.(الماس کویر)

1-آسانسورهای هوشمند

اسانسور-هوشمند-

مثل تلفن های هوشمند و تلویزیون های هوشمند، آسانسورها هم مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای شده اند. همانطور که آسمانخراش ها بلند و بلند تر می شوند آسانسورها هم به همان اندازه پیشرفت می کنند تا امنیت و سرعت مسافران خود را بهبود ببخشند.

چگونه کار می کنند؟یک مسافر دکمه مقصد مورد نظر خودش را می زند و آنگاه یک نمایشگر روشن می شود تا او را به آسانسور مخصوصی که به سریعترین حالت ممکن او را به مقصد می رساند هدایت می کند.این روش پیشرفته یک روش موثر درانتقال مسافران بخصوص در ساعات اوج کاری در اداره ها و یا هتل های شلوغ می باشد. این آسانسورها را می توان طوری برنامه ریزی کرد که در ساعات مختلف روز ، متفاوت عمل کنند.

طبق مقاله Business Wins، آسانسورهای هوشمند گام بزرگی در دنیای صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. پیش بینی می شود که در طول سال های 2017 تا 2025 به خاطر شکوفایی صنعت ساخت وساز صنعت آسانسورهای هوشمند نیز به بالاترین حد پیشرفت و توسعه خود برسد. شهرنشینی و افزایش شمار شهرنشینی باعث افزایش رونق این صنعت شده است. مهندسان ساخت و ساز هر روز ایده ها و پروژه های جدید معرفی می کنند و آسانسورهای هوشمند را توسعه می دهند.

2-آسانسورهای اینترنتی

آسانسور اینترنتی

آسانسورهای اینترنتی همان آینده درخشان آسانسورها محسوب می شوند. البته لازم به ذکراست که همین الان هم یک شرکت پیشتاز بین المللی در حال نصب و توسعه اینگونه آسانسورهاست.

طبق Techco: “تکنولوژی با هوشیارکردن کمپانی ها نسبت به ایرادهایشان عمل می کند منظورهمه شرکت های آسانسورسازی صرفه جویی در پول و زمان می باشد.”

سنسورها اطلاعات درمورد کارکرد و دیگر عوامل که بر روی ساییدگی و پارگی اجزاء دستگاه آسانسور موثر است جمع آوری می کنند، سپس این اطلاعات را به سکوی مبتنی برپردازش ابری (cloud-based)             منتقل می کنند جائیکه این اطلاعات در آنجا پردازش می شوند و تجزیه و تحلیل می شوند تا زمان نگهداری مورد نیاز را پیشگویی کنند. در واقع پیش گویی مشکلات و ایرادهای آتی جلوی خرابی ها و ایرادهای احتمالی آسانسورها را می گیرد و این باعث می شود تا شرکت ها بتوانند آسانسورها را از راه دور تعمیر کنند و در پول و زمان صرفه جویی کنند.

3-توسعه آسانسورهای سبز(دوستدارمحیط زیست)

در صنعت ساخت وساز توجه زیادی به ذخیره انرژی شده است. ساختمان سبز طوری طراحی می شوند تا انرژی کمتری مصرف کنند و همین امر در مورد آسانسورها نیز صدق می کنند. به چه آسانسوری آسانسور سبز می گویند؟ در واقع فقط به صرفه جویی محدود نمی شود بلکه همچنین شامل مواد به کاربرده درساخت آسانسور، فرایند و تکنولوژیهای به کاربرده شده، رنگ داخلی، کفپوش، پنل های کنترل، روشنایی و سیستم های HNAC می شود.

عناصرآسانسورهای سبز:

تکنولوژی فضای اتاق ماشین کمتر(MRL) با جا دادن مستقیم ماشین آلات در بدنه آسانسور.

*طراحی کشش چرخ دنده که 80 درصد انرژی کمتری را نسبت به بالابرهای هیدرولیک مصرف میکند.

*سیستم های درایو که انرژی را بهبود می دهند و مجدد تولید می کنند.

*کنترل ترافیک دقت به منظور تقلیل دادن آسانسورها با مسافران کمتر.

*سیستم های کامپیوتری شده که تعداد سفرهای نورپردازی شده را کاهش میدهد.

*وجود سنسورهایی داخل محوطه آسانسور که “به خواب می روند” یعنی در هنگامیکه مورد استفاده قرار نمی گیرند چراغ ها، موسیقی، ویدیو وتهویه داخل آسانسور همگی خاموش بشوند.

4-کنترل های مقصد

آسانسور دیگری است که فقط فشار دادن یک دکمه و انتظار برای رسیدن به مقصد مورد نظر نیست . عوامل جدید و با تکنولوژی بالا به مدیران ساختمان ها اجازه می دهد تا هوشمندانه مسافران آسانسورها را دسته بندی کند و افراد را با سرعت بیشتری به مقصد مورد نظرشان برساند.

5-سریعترین آسانسورها درجهان

اکنون شهرها برای ساختن بلندترین آسمانخراش ها با هم رقابت می کنند و همین رقابت در مورد آسانسورها و سرعت آنها نیز صدق می کند برج شانگهای که رکورد جهانی گینس را به خاطر سریعترین سرعت آن بیش از 20 متردرهرثانیه است. آسانسور برج CTF گوآنگژو(Guang Zhous) به بلندی نیم متراز طبقه صفر تا طبقه نودوپنجم را فقط در45 ثانیه بالا می رود. برج جده در عربستان صعودی که بلندترین برج در جهان در سال 2019 است را درنظر بگیرید درآسانسورهای این برج از”ultrarope” یک کابل کربن-فیبراستفاده شده است که به آسانسور قدرت بالابری فوق العاده زیادی میدهد، باعث می شود هرآسانسوردر هر ثانیه بالای 10 متربالا برود و به بالاترین نقطه درحدود 25 ثانیه برسد.

مطالب خواندنی :انواع آسانسور و ویژگی های آنها ؟

همه این تکنولوژیها گواه این مطلب است که دنیای آسانسورها وارد عرصه جدیدی شده است.

kavirlift