ورزنه تعادل (THE Counter Weight)

در عمل طرز کار آسانسور ها کمی متفاوت از طرز کار بالابرهای ساده است. جعبه آسانسور به وسیله یک وزنه تعادل سنگین بالانس می شود وقتی وزنی که یک آسانسور جابجا می کند نصف میزانی است که میتواند جابجا کند ( به عبارت دیگر وزن خود جعبه به اضافه 40 , 50 درصد از کل وزنی که می تواند جابجا کند ) آنگاه وزنه تعادل نصف مابقی آن را سنگین می کند هنگامی که آسانسور بالا می رود وزنه تعادل پایین می آید و برعکس , درواقع به 4 روش به ما کمک می کند.(الماس کویر)

تعادل در آسانسور

1- وزنه تعادل کارکرد موتور برای بالا و پایین کردن جعبه آسانسور را راحت تر می کند درست مثل وقتی که روی الاکلنگ نشسته اید به خاطر وزنه تعادل است که موتور نیروی خیلی کمتری به کار می گیردتا جعبه را بالا و پایین کند .با فرض اینکه وزن جعبه و محتویات آن بیشتر از وزنه تعادل است همه آن چه که موتور آسانسور باید جابجا کند ماء التفاوت وزن بین دو (جعبه و محتویات آن) یک کمی اضافه نیرو برای غلبه بر اصطحکاک قرقره ها است .

2- از آنجا که نیروی کمتری درگیر است  زور کمتری بر روی کابل ها وارد می شود که همین امر باعث امنیت بیشتر آسانسور می شود.

3- وزنه تعادل ها میزان انرژی که موتور نیاز دارد را کاهش می دهد هرکس که حتی یک بارهم سوار الا کلنگ شده باشد متوجه شده است که در الا کلنگ بالانس وجود دارد هردو افرادی که بروی الا کلنگ هستند به ترتیب بالا و پایین می شوند بدون اینکه خسته شوند .

نکته ای که در آن نهفته است : اگر موتور نیروی کمتری برای به حرکت در آوردن جعبه برای مسافتی مشابه بع کارگیرد آنگاه به همان میزان کار کمتری در مقابل نیروی جاذبه زمین انجام می دهد.

4- وزنه تعادل میزان ترمزی که آسانسور به کار می گیرد را کاهش می دهد فرض کنید که هیچ گونه وزنه تعادلی نبود بالا رفتن برای یک آسانسور بسیار سنگین بسیار بسیار سخت بود در حالیکه بازگشت آن یعنی پایین آمدن , بسیار با سرعت انجام می گیرد وزنه تعادل می تواند براحتی آسانسور را کنترل کند .

در طراحی متفاوت که به عنوان آسانسور Counter Wieghless  دوبله شناخت نشده است , دو جعبه هر کدام به انتهای یک کابل متصل می شوند به طور موثری بالانس ایجاد می کنند.

ایمنی ترمز

هر کس که تا بحال آسانسور سوار شده است این فکر ب سرش زده است که اگر به کابلی یا کابلهایی که این آسانسور را نگه داشته اند ناگهان ضربه ای وارد شود چه اتفاقی می افتد؟ اما بهتر است بدانید که جای نگرانی نیست اگر کابل پاره شود سیستم های امنیتی مختلفی هستند که از برخورد آسانسور با سطح زمین جلوگیری می کنند این همان اختراع بزرگی است که الیشا گریوز اتیس در دهه  1860 انجام داده است.

مطالب خواندنی :انواع آسانسور و ویژگی های آنها ؟

آسانسور های ساخته شده توسط او به وسیله طناب ها نگه داشته نمی شوند بلکه آنها به یک سیستم چرخ دنده به عنوان یک پشتیبان مجهز هستند .هر کدام از این جعبه ها بین دو ریل عمودی با دندانه های فلزی محکم در تمام طول مسیر به سمت بالا جا سازی شده اند در بالای هر کدام از این جعبه ها یک مکانیسم فنر با قلاب ها وجود دارد. اگر کابل پاره شود , قلاب ها به به سمت بیرون جهش می کنند و مسیر های دندانه های فلزی مسدود می شوند که باعث نگه داشتن جعبه آسانسور در محل می شود.

دیگر سیستم های امنیتی

آسانسور های پیشرفته و مدرن سیستم های امنیتی چندگانه ای دارند مثلا کابل های روی یک پل معلق , کابل در آسانسور از رشته های فلزی از گناب سیمی پیچیده شده در هم ساخته شده است بنابراین هنگامی که یک قسمتی از کابل دچار اشکال شود , مشکل خیلی جدی پیش نمی آید بیشتر آسانسور ها کابل های چندگانه ای دارند که هر کدام از جعبه آسانسور محافظت می کنند.

در آخر این که اگر یک آسانسور سیسه ای شفاف نگاه کرده باشید , متوجه خواهید شد یک فنر عظیم هیدرولیک هست که برای امنیت بیشتر آسانسور می باشد .

kavirlift