آخرین دکمه آسانسور را بزنید و سپس خودتان را برای سفر طولانی آماده کنید .

در سال 1861 مردی بنام الیشا گریوز اتیس به معنای واقعی کلمه چهره ی زمین را با توسعه این اختراعش تغییر داد او خاضعانه اختراعش را ” دستگاه بالابرنده ” نامید که به شهرها این فرصت را داد همزمان عمودی و افقی توسعه یابند به همین دلیل است که اختراع او را به عنوان یکی از مهمترین اختراعات در تمام دوران ها میدانند .

نگاهی دقیق تر به آسانسورها وچگونگی کارکرد آنها بیاندازیم .

نکته : دکمه آخر آسانسورشما را به کجا خواهد برد؟ به فضا ؟ ناسا درحال ساختن آسانسوری است که قادر است اجسام وابزار را از سطح زمین به مدار زمین جغرافیایی (35/78 b km) بالا ببرد.

آسانسور چیست؟

یک چیز آزار دهنده در مورد آسانسورها ( درصورتی که تلاش می کنید تا آنهارا کشف کنید ) این است که اجزاء سازنده آنها قابل مشاهده نیستند . به نظر کسی که از طبقه لابی سوار آسانسور می شود وتا طبقه هجدهم بالا می رود آسانسور تنها یک جعبه فلزی است با درهایی که در یک طبقه بسته می شوند و در طبقه ای دیگر مجددا باز می شوند اما به نظر ما که کمی کنجکاوتر از بقیه هستیم اجزاء کلیدی یک آسانسور بدین گونه است :

  • یک جعبه فلزی یا تعدادی جعبه فلزی که بالا و پایین می روند.
  • وزنه که جعبه های فلزی را بالانس می کند.
  • یک موتور برقی که شامل یک سیستم ترمز است و جعبه های فلزی را بالا و پایین می برد.
  • یک سیستم کابل های فلزی قوی و قرقره باری بین جعبه ها و موتورها .
  • سیستم های مختلف امنیتی برای محافظت از مسافران در صورت شکستن و پاره شدن کابل ها .
  • در ساختمان های بزرگ , یک سیستم برقی کنترلی وجود دارد که جعبه ها را به طبقه های صحیح هدایت می کند آنها برای این کار از برنامه ای به نام ” الگوریتم آسانسور ” ( یک منطق پیچیده ریاضی ) استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در کوتاه ترین زمان افراد زیادی بالا و پایین می روند سیستم های هوشمند طوری برنامه ریزی شدند تا بیشترین تعداد مردم را در ساعات اولیه روز و همین طور در پایان روز بالا و پایین کنند.

چگونه آسانسورها از انرژی استفاده می کنند؟

از نظر عملی موضوع آسانسورها در ارتباط با انرژی است اگر شما بخواهید از پله های طبقه هم کف پیاده بروید به طبقه هجدهم مجبورید وزن بدنتان را در جهت عکس نیروی جاذبه زمین جابجا کنید انرژی که شما در این فرایند به کار می گیرید به انرژی پتانسیل تبدیل می شود , بنابراین در هنگام بالا رفتن از پله ها شما انرژی پتانسیل خود را افزایش می دهید و هنگامی که از پله ها پایین می آیید انرژی پتانسیل شما کاهش می یابد این یک نمونه از قانون تبدیل انرژی در عمل است قطعا انرژی پتانسیل در بالاترین نقطه ساختمان نسبت به پایین ترین نقطه ساختمان بیشتر است .

به نظر یک دانشمند آسانسور وسیله ای است که انرژی پتانسیل یک فرد را بدون اینکه لازم باشد آن شخص آن را ذخیره کند افزایش یا کاهش می دهد .آسانسور هنگامی که بالا می روید به شما انرژی پتانسیل می دهد و همان انرژی را از شما می گیرد آن هنگام که آسانسور پایین می آید .

درحد نظریه , به نظر آسان می آید آسانسور ها هرگز به انرژی زیاد نیاز ندارند زیرا همواره آن انرژی را که می دهند ( وقتی بالا می روند ) را پس می گیرند ( وقتی پایین می آیند ) متاسفانه آن قدرها هم ساده نیست چرا که اگر آسانسور یک بالابر ساده با یک محوطه ای بالای یک قرقره است بنابراین مقدار قابل توجهی انرژی استفاده می کند تا مردم را بالا ببرد اما هرگز آن انرژی را پس نمی گیرد چرا؟

مطالب خواندنی :انواع آسانسور و ویژگی های آنها ؟

چون آن انرژی به راحتی به خاطر اصطحکاک در کابل ها و ترمزها هنگام پایین آمدن مردم گم می شود.

نکته : آسانسورها فقط از یک کابل آویزان نیستند , چندین کابل قوی در آن وجود دارد اگر اتفاقی برای شما در آسانسور افتاد می توانید از تلفن ضروری داخل آسانسور استفاده کنید.

kavirlift