چگونه یک ابزار کوچک مخصوص حمل و نقل تبدیل به سمبل دنیای مدرن شده است؟ (قسمت اول)

سالها قبل، شهرها خیلی غیرعادی و بی توازن بودند. امروزه اما آنها نرمال تر هستند. پیش از این شهرها بسیار کوچک بودند. امروزه اما شهرها در اندازه های مختلف هستند. وقتی به کره زمین واقعی فکر می کنیم یاد شهرهای بزرگ اش می افتیم و هنگامی که به شهرهای مدرن این دنیا فکر می کنیم ناخودآگاه به یاد ساختمان های بلندش می افتیم ولی ساختن ساختمان های آسمان خراش زمانی عملی است که ابزارهای توسعه یافته را در نظر بگیریم.  حمل و نقل.

فرش پرنده جادویی:

آسانسور اصلی ترین نیاز انسان که همان ارتباطات یا تحرک و پویایی است را برطرف میکند. اختراع آسانسور انقلابی در تحرک و جابجایی چیزها یا انسان ها ایجاد کرده است. در شهر نیویورک اما تا سال 1353-54 آسانسورها برای زندگی روزانه خیلی امن محسوب نمی شدند.

درهمان زمان الیشا گریوز اتیس(Elisha Graves Otis) برای آسانسورها ترمز ایمنی را در سبکی ممتاز اختراع کرد. این آسانسور تا ارتفاع 10 متری بلند شد و همکار وی طناب آسانسور را برید. در آن هنگام همه دیدند که جعبه آسانسور به سطح زمین برخورد نکرد. اتیس به جمعیت خیره به او تعظیم کرد و اعلام کرد که :”این همان آسانسور کاملا امن است.”

وقتی که مسئله امنیت آسانسورها به همگان ثابت شد، عصرجدیدی در صنعت ساختمان سازی، شهرسازی و مدرن سازی آغاز شد. درست سه سال بعد از این اتفاق، اولین آسانسور مسافربر در یک ساختمان پنج طبقه در شهر نیویورک نصب شد. سفر با آسانسور آغاز شد. امروزه آسانسور جزء امن ترین ابزارها برای حمل و نقل مکانیزه شده در جهان محسوب می شود.

سازمان دهنده جامعه:

ناگهان آسانسورها برای افراد تبدیل به یک فرصت استثنایی برای جابجایی شدند. جای تعجب نیست که افراد بیشتر وقت ها برای جابجایی در آپارتمان، مراکزخرید، محل کار، رستوران ها، باشگاه ها از این آسانسور استفاده می کردند.

مدرن سازی از تاثیرات اولیه اختراع آسانسور محسوب می شود. آسانسورها موجب شدند تا انسان ها رویاهای بزرگ شان را پرورش دهند. به خاطر وجود آسانسورهاست که ساختمان ها بلندتر بلندتر ساخته شدند.

با ما همراه باشید